sunnuntai 25. elokuuta 2013

Una samana

¡Hola todos!

Tää ois nyt sitten ensimmäinen postaus täältä pallon toiselta puolelta. Voisin vaikka nyt ekaksi kertoo lyhyesti meidän matkasta. Heräsin siis keskiviikkona kello kahdelta aamulla, söin vähän aamupalaa, tai siis yöpalaa, ja halasin äitiä ja pikkusisaruksiani. Sitten lähettiin ajaa isän kaa Helsinki-Vantaalle. Matka oli sen normaalin kaks tuntii. Lentokentällä hyvästelin vielä iskän. Ja sitten matkaan. En ollut aikaisemmin viikolla oikeasti itkenyt, mutta lentokentällä pato aukes. Silloin oltiin OIKEESTI lähdössä VUODEKS pois kotoa!

Lento Amsterdamiin oli suunnilleen kolme tuntia. Lähdimme Suomesta klo 7 ja olimme Hollannissa n. klo 9, mutta tunnin aikaero… Amsterdamissa teimme uudet turvatarkastukset. Mun viulu piippas oikein kunnolla ja se virkailija katto mua ”hahaa nyt jäit kiinni”-ilmeellä. Se kone piippas siinä varmaan minuutin, mutta kukaan ei halunnu avata tai kattoo mun viulukoteloa. -.-”
välilasku Amsterdamissa

Lentokoneessa bongasimme sveitsiläisiä vaihtareita. Kun oli asetettu paikoillemme, ryhdyimme yhdessä tuumin kahden muun suomivaihtarin, Mimin ja Annin kanssa nukkumaan. Lento oli tosi pitkä 12 ja puol tuntia. Lennon aikana bongasimme lisää vaihtareita Tanskasta ja Saksasta. Saavuttuamme Quitoon saimme huomata, että meitä olikin samalla lennolla tosi monta.

Lentokentältä menimme sitten bussilla saapumisvalmennus paikkaan, joka oli nunnien ylläpitämä majotuspaikka. Kello oli siinä vaiheessa jotain puol viis. Olin super väsynyt. Kun sitten päästiin päivän lopuks nukkumaan, laskin että olin valvonut sinä ”päivänä” n. 28 tuntia. Mutta meidän pahaks onneks meidän huoneeseen tuli puol yheltä yöllä vielä kaks vaihtarii, jotka olivat tulleet eri lennolla.

Seuraavina kahtena päivänä tutustuimme Ecuadorin kulttuuriin, maantieteeseen, tehtiin eri tehtäviä ja puhuttiin siitä, millasta on olla vaihtari. Käytiin hakemassa oleskelulupa ja tutustuttiin Ecuadorilaiseen ruokaan.
Lauantaina sitten jakauduimme kaupunkeihimme ja lähdimme bussimatkalle kohti tulevaa kotia. Santo Domingoon, Portoviejoon ja Mantaan menijät menivät samalla bussilla. Portoviejoon oli tulossa yhteensä 7 vaihtaria; neljä Saksasta, yks Norjasta, yks Tanskasta ja minä Suomesta. Bussimatka kesti kuus tuntia, mutta matkalla nähtiin kauniita maisemia. Ne vuoret olivat vaan ihan mielettömän upeita. Nähtiin myös lehmiä laiduntamassa laaksoissa ja jyrkissä mäissä, lampaita, kanoja, hevosia ja aaseja. Bongattiin myös ensimmäinen laama moottoritie varresta. Ajettiin hetken matkaa jossain laaksossa, jossa virtas joki, joka oli kaunis. Myös kymmeniä pieniä nättejä vesiputouksia oli matkalla. Puolet kaikesta jäi varmaan näkemättä, ku yritin nukkua ees vähän matkalla.

Meidän Aluevalvoja ja meidän perheet olivat meitä vastassa, kun saavuimme Portoviejoon. Lähdimme siitä sitten perheittemme kanssa koteihin. Asun ihan uudessa rivitalossa. Asuinalue on vielä rakenteilla. Osaa rivitaloista rakennetaan tälläkin hetkellä. Tänne on tulossa myös uima-allas, mutta saa nähdä, ehdinkö näkemään sitä. Tällä ei oo vielä langatonta verkkoyhteyttä, joten mun täytyy mennä nettikahvilaan, jos haluun postaa tänne jotain… Ens kerralla voisin kertoo jotain mun koulusta, joka ei ookkaan Cruz Del Norte, vaikka luulinkin niin.

This is the first text from here, from the other side of the earth. First I can tell something about our travel. I woke up at two o´clock in the morning, eat some “breakfast” and give a hug to my mom and little siblings. Then we drove to Helsinki-Vantaa with my dad. At the airport I said farewell to my dad. And then, let´s go. I haven´t cried before on the week, but I did it at the airport. Because I was REALLY going to move to Ecuador for A YEAR!

Flight to Amsterdam took about three hours. We left from Finland at 7 and were in Amsterdam at 9 but there is one hour difference… In Amsterdam we did new security check.
In the airplane we saw exchange students from Austria. When we found our place in the airplane we, Me Mimi and Anni, started to sleep. The flight was really long 12 and a half hours. We saw more exchange students from Denmark and German. When we landed to Quito, we noticed that there were really many exchange students on our flight.

We went from the airport to arrival orientation place, which was maintained by nuns. It was about half past 4. I was super tired. I had been about 28 hour awake. And at the night two exchange students came to our room. They were come to Quito on different flight.
In next two days we meet Ecuador´s culture, geography, we did different kind of exercises and talked about what is to be exchange student. We went to ask staying licence(?) and eat Ecuador´s food.

On Saturday we took a bus ride to our new homes. Students to Santo Domingo, Portoviejo and Manta were in the same bus. There are 7 students in Portoviejo; four from German, one from Norway, one from Denmark and me from Finland. The bus ride to Portoviejo took 6 hours, but on the way we saw beautiful scenery. Those mountains are so incredible. We saw cows in the valleys, sheep, chickens, horses and donkeys. We saw also one lama. We drove a little time in some valley where was a river, which was really beautiful. There were also tens of little waterfalls. But I try to sleep a bit on the bus, so I didn´t everything.

Our area rep and our families were waiting for us when we arrived. Then we want to our new home with our families. I live in new terrace. The neighbourhood is not ready yet. There will be also swimming pool someday, but don´t know if I will see it on this year. We don’t have wifi in this area, so I have to go to internet café if I want to write here. On next time I could tell something about my school, which is not Cruz Del Norte. I thought it was that, but wasn´t.